Vliegtuig met fastfoodvleugels | De monteur

2021-12-06 22:50:01 By : Ms. Daisy Cai

Deze website maakt gebruik van cookies om uw browse-ervaring gemakkelijker te maken. Meer informatie.

Een Amerikaanse modelvliegtuigbouwer heeft een apparaat gebouwd met draaiende papieren bekertjes in plaats van vleugels. Lift wordt gegenereerd door het Magnus-effect, bekend van ballen met 'spin' in verschillende sporten.

Peter Sripol is een 'maker' gespecialiseerd in op afstand bestuurbare voertuigen. Hovercrafts komen veel voor in zijn video's. In deze aflevering is het een vliegtuig dat is uitgerust met kartonnen emmers van Kentucky Fried Chicken in plaats van vleugels (Joost weet misschien waar deze mega wegwerpbekers normaal voor zijn). De buckets draaien naar achteren en genereren lift dankzij hetzelfde effect dat een tennisbal met 'slice' langzamer daalt en een met topspin dat sneller doet. Dit aerodynamische effect wordt het Magnus-effect genoemd, naar de Duitse ontdekker. Ook schepen met draaiende rotors maken gebruik van dit effect (lees: 'Maersk gaat varen met rotorzeil')

Sripol maakt vrolijke video's waarin ruimte is voor irrelevante elementen, zoals zijn hond die zo'n KFC-emmer als hoed draagt. Deze video begint met een vermakelijke scène waarin Sripol enkele van die emmers probeert af te pakken van een KFC-medewerker.

Het is jammer dat een groot deel van het bouwproces wordt samengevat in korte en versnelde shots. Daardoor komen we niet te weten welke materialen hij gebruikt en waarom de constructie is zoals die is. Anderzijds wordt het vallen en opstaan ​​in het veld uitgebreid in kaart gebracht. Zo blijkt tijdens de eerste testvlucht dat het vliegtuig niet stabiel staat omdat beide bakken gekoppeld zijn. Pas als deze onafhankelijk van elkaar draaien, in de volgende versie, is het ding bestuurbaar. In de derde test blijft het vliegtuig lang in de lucht, kan er gespeeld worden met de rotatiesnelheid van de buckets en ervaren we zelfs een schadevrije landing.

Met deze manier van vertellen kiest Sripol niet voor de gemakkelijkste manier omdat er veel moet worden opgenomen en bewerkt. De kijker krijgt veel informatie en kan de spanning van het experiment ervaren. De films zijn te lang voor het grote publiek, maar voor de liefhebbers van techniek valt er dus veel meer te genieten.

Als je dit artikel interessant vond, schrijf je dan gratis in voor onze wekelijkse nieuwsbrief.

© De Ingenieur | Colofon | Disclaimer | Contact